En kønssensitiv tilgang til naturfagsdidaktik
Projektet lægger sig op ad de grundforståelser, der ligger i en såkaldt kønssensitiv tilgang til naturfagsdidaktik (Sinnes & Løken, 2014).
I en kønssensitiv naturfagsdidaktik udfordres troen på, at mænd og kvinder er forenet af køn. Kategorien af kvinder eller mænd er hverken naturlig eller essentiel, men socialt og kulturelt konstrueret. Det er med andre ord kulturelt bestemt, hvordan man som individ agerer køn. Også viden er situeret. Vi kan kun se verden fra vores personlige perspektiv, og den viden, man kan opnå om verden, er derfor af individuel karakter. Det handler om at anerkende forskellen mellem alle individer. Når kvinder ‘udelukkes’ fra naturvidenskaben, er konsekvensen, at det overvejende vil være forbeholdt mænd at definere, hvad der er vigtige problemstillinger på området, samt hvad der skal forskes i og hvordan. I naturfagsundervisning bør læreplanen udvikles til at rumme en bred vifte af interesser. Og den bør indkorporere andre vidensystemer.
Referencer:
Frederiksen, P.S., Kaup C.F., Kristensen, L.F.R., & Nielsen, T.M. (2024). Kønsbevidst pædagogik inden for undervisning i digital dannelse og teknologiforståelse, delrapport 1. Professionshøjskolen UCN.
Sinnes, A.T., & Løken, M. (2014). Gendered education in a gendered world: looking beyond cosmetic solutions to the gender gab in science. Cultural studies of science education., DOI10.1007/s11422-012-9433-